WADAH PENGGERAK MAHASISWA

WADAH PENGGERAK MAHASISWA

Wednesday, May 30, 2012

Respon MPP PERUBAHAN



Team PERUBAHAN seperti yang dijanjikan telah berjaya mendapat beberapa respon daripada MPP PERUBAHAN mengenai isu Anugerah Kerana Jasa. Mungkin tidak dilihat signifikan anugerah ini. Adakah MPP PERUBAHAN terhegeh-hegeh hendakkan pengikhtirafan? Penting sangatkah pengikhtirafan itu? Jom kita dengar kata mereka.



MPP PERUBAHAN Azri Norfikri bin Aziz

P: Respon saudara mengenai malam penganugerahan ini.
A: Terima kasih saudari, sebenarnya jujur saya amat berterima kasih kepada pihak JHEP kerana menganjurkan program pengikhtirafan pemimpin. Bagi saya ini menunjukkan bahawa pemimpin mahasiswa dihargai seperti yang disarankan oleh Dato’ VC.

P: Kalau baik kata saudara mengapa ada pertikaian atau MPP PERUBAHAN berang dengan penganugerahan ini?
A: (ketawa) macam ini, saudari, saya melihat ada sedikit kekurangan dengan majlis ini. Mungkin dari segi penganugerahan. Saya sudah baca post admin saudari tempoh hari sejurus selesai program itu. Sesuatu yang membuatkan saya terkilan adalah kurangnya pengikhtirafan yang diberikan kepada Presiden-presiden DPP, kurang pemimpin persatuan-persatuan, ketua-ketua sekretariat yang diberikan pengikhtirafan. Saya MPP, saya bercakap mewakili sahabat pemimpin mahasiswa yang lain. Justeru saya hanya memohon supaya pihak HEP lebih terbuka dalam soal ini.

P:  Mungkihkah mereka tidak mencapai target atau KPI?
A: saya tak fikir begitu. Contohnya program kelab dan persatuan pun meningkat pada semester lepas. Baik persatuan HEP atau akademik. Contoh mudah persatuan akademik, kita ada NoVac, kita ada Kaunseling, Intaff dan lain-lain, persoalannya mengapa mereka tidak dihargai? Mengapa mereka tidak diberi penghargaan? Mungkin HEP ada penilaiannya sendiri namun AKJ ialah penganugerahan untuk semua mahasiswa. Ingat mereka inilah tulang belakang menggerakkan aktiviti mahasiswa.

P: Respon mengenai hanya 4 orang MPP yang terpilih.
A:  Saya tidak kisah mengenai itu, kalau seorang atau tiada langsung daripada kami tak terpilih pun tak kisah. Ini sememangnya perjuangan kami. Itu tidak termasuk dalam senarai sebab utama kami terkejut. Cuma kami peduli mengenai nasib pemimpin mahasiswa yang lain.

P: Betul ke tak kisah atau MPP ini memang dok teringin?
A: Provokasi. (ketawa) tak kisah kalau saya tidak dipilih mungkin saya kisah untuk kawan-kawan saya seperti kak Izzati, kak Hizaini, Baharudin, dan lain-lain. Secara peribadilah. Prinsip PERUBAHAN ialah keadilan, andai  MPP mana pun atau pemimpin mana pun buat kerja, kita akan berjuang juga.

P: Mungkin cadangan MPP sendiri untuk amsa hadapan.
A: Mudah  AKJ untuk mahasiswa, penilaian haruslah melibatkan paling kurang pun seorang wakil mahasiswa. Bukan sekadar pengawai semata-mata. Mungkin ini tradisi tapi ia boleh ubah selari dengan transformasi HEP. Bukan mahal pun untuk menghargai pemimpin mahasiswa yang banyak membantu. Berikan juga kepada ketua-ketua anak negeri, mantan pengerusi-pengerusi persatuan dan mantan presiden-presiden DPP. Ini hadiah kepada mereka membantu mahasiswa.

P: Terakhir dari saudara
A: Kami sememangnya peduli kepada nasib rakan pemimpin. Mungkin bagi saya ini isu kecil tapi menghargai rakan yang banyak menggerakkan aktiviti kemahasiswaan ini besar ertinya. Jangan had kan, mesti fleksibel. Tahniah kepada penerima.

PERUBAHAN mendapatkan kenyataan daripada seorang lagi MPP, Rafidah,



P; Respon saudari mengenai AKJ
F: Pertamanya tahniah & terima kasih diucapkan kepada pihak pengurusan UUM kerana telah menganjurkan majlis ini.  Keduanya terima kasih atas komen & pandangan mengenai Majlis AJK yang telah berlangsung beberapa hari lepas. Biasalah semua orang boleh memberi pendapat masing-masing. Waima majlis anugerah luar seperti  ABPBH pun orang komen macam- macam. Orang tu tak layak, orang ni layak, mengapa mereka dapat, dan pelbagai lagi. Namun sebagai salah seorang penerima anugerah malam itu saya berpendapat bahawa majlis ini merupakan satu majlis yg wajar diadakan bagi menghargai jasa-jasa semua pelajar UUM yang telah banyak berkorban masa, tenaga & cuti utk aktiviti pelajar (terutamanya Presiden Dpp, Mpp, Presiden kelab &persatuan) Hal ini kerana, tanpa mereka aktiviti pelajar tidak akan mencapai tahap KPI yang ditetapkan.

P: Isu berang oleh pemimpin mahasiswa?
F:Memang pada mulanya terdetik ketidakpuasan hati untuk beberapa anugerah yang diberikan kpd individu  tertentu. Ketidak puashati itu bukan berpunca datipada MPP tetapi apabila melihat kurang pemimpin DPP, persatuan yang dapat.

P: Respon pentadbiran?
Mereka ada penilai sendiri cuma tidak pasti cara penilaian dilakukan. Mungkin pemurnian perlu dilakukan oleh pihak HEP.

P: Cadangan saudari kepada HEP?
F: Tak salah jikalau pihak pengurusan memberikan sijil penghargaan  buat semua 14 presiden dpp, setiap kelab & persatuan, mpp, semua skuad atlet UUM serta budayawan/ti yang telah menabur budi & bakti. Malah juga boleh  berikan kepada pelajar- pelajar yang telah menjayakan program yang berimpak besar seperti hari kerjaya, pesta konvo, 3K & sebagainya.  Berapalah saja harga sekeping sijil berbanding bakti yg mereka beri sebagai tanda usaha mereka dihargai. Jikalau jumlah yg naik kepentas terlalu ramai, jemput saja wakil bagi setiap kategori

P: sebuah blog dikatakan menghentam pentadbiran kerana AKJ, komen saudari?
F: Walaubagaimana marah sekalipun jangan sesekali menyamakan mahluk ciptaan Allah yang paling cerdik & dikurniakan akal fikiran dengan haiwan. 



No comments:

Post a Comment